Creatieve Technologie: Mr. Probz

Mister Probz is een interactieve installatie waarin bezoekers een creatieve afvaltip ontvangen en de impact van verspilling ervaren. Maak keuzes, zie de gevolgen en ontdek de paradox van recycling in een visuele, technische ervaring.

Creatieve Technologie: Mr. Probz

Ons project, Mister Probz, was een interactieve installatie die de paradox van recycling en verspilling onderzoekt. Bezoekers begonnen de ervaring door op een rode knop te drukken, wat resulteerde in het printen van een creatieve afvaltip. Terwijl het bonnetje werd afgedrukt, veranderden de schermen en werden statistieken over afvalverwerking in Nederland weergegeven. Na het ontvangen van het bonnetje, gooiden de bezoekers het vaak weg, waarna het mechanisch werd afgevuurd. Deze handeling benadrukte de disconnectie tussen de goede bedoelingen van recycling en de realiteit van verspilling. Het project combineerde visuele elementen, interactieve technologieën zoals Raspberry Pi, Arduino en TouchDesigner, en mechanische acties om een meeslepende ervaring te creëren die het bewustzijn over afval vergrootte.

Interactieve Knop

De bezoeker drukt op een rode knop, die een creatieve afvaltip genereert. Deze handeling zet het interactieve proces in gang, waarmee het bewustzijn over recycling wordt geactiveerd.

Afdrukken van het Bonnetje

Na het drukken van de knop wordt een bonnetje met een recycletip geprint. Dit benadrukt de paradox tussen goede bedoelingen en de uiteindelijke verspilling van middelen.

Veranderende Schermen

Terwijl het bonnetje wordt geprint, veranderen twee schermen met gegevens over afvalverwerking en recycling in Nederland, wat de bezoeker confronteert met de schaal van het probleem.

Afval in de Prullenbak

Het bonnetje wordt vaak weggegooid, wat de dagelijkse handeling van het wegwerpen van papier weerspiegelt. Dit benadrukt het onbewuste gedrag rondom verspilling.

Mechanisch Afvuurmechanisme

Het weggegooide bonnetje wordt door een mechanisch systeem afgevuurd. Dit symboliseert de verdergaande verspilling en de cyclus van onbewuste acties.

Visuele en Audiovisuele Beleving

De installatie maakt gebruik van een minimalistische visuele stijl, met geluiden van een printer en zachte ruis, om de ervaring te versterken en de nadruk te leggen op de boodschap van recycling en verspilling.

Mijn leerproces tijdens dit project.

Tijdens dit project heb ik veel geleerd over het combineren van Raspberry Pi, Arduino en TouchDesigner. Het ontwikkelen van de interactieve elementen zoals de rode knop en het afvuurmechanisme heeft mijn technische vaardigheden vergroot. Ik heb geleerd om hardware en software effectief te integreren om de boodschap van recycling en verspilling over te brengen.

Daarnaast heb ik mijn begrip van gebruikerservaring en visuele communicatie verdiept. Het balanceren van eenvoud en impact in de vormgeving was cruciaal. Door feedback van anderen heb ik mijn vermogen om te itereren en het concept te verfijnen verder ontwikkeld. Dit project heeft mijn technische vaardigheden en mijn aanpak van conceptontwikkeling versterkt.

Arduino – LDR Detectie

De Arduino werd gebruikt om met een LDR-sensor lichtintensiteit te detecteren en acties te triggeren. De uitdaging was het kalibreren van de LDR om precies te reageren op relevante lichtveranderingen, zonder valse triggers door omgevingslicht.

Raspberry Pi – Knop Interactie

De knopfunctionaliteit werd afgehandeld door de Raspberry Pi, die via OSC een signaal stuurde naar de computer. Het integreren van OSC-communicatie was nieuw voor mij en vereiste extra tijd om fouten in signaaloverdracht te minimaliseren.

TouchDesigner – Visualisatie

TouchDesigner verzorgde de visuele feedback en interactieve elementen. Het combineren van signalen uit zowel de Arduino als de Raspberry Pi was complex, vooral bij het synchroniseren van timing en respons voor een vloeiende gebruikerservaring.