Piano Tiles is een interactieve installatie, ontwikkeld in TouchDesigner, waarbij spelers pianotonen activeren door gekleurde tegels aan te raken. Het spel wordt geprojecteerd op de muur en biedt visuele en muzikale feedback.
Piano Tiles is een interactieve installatie waarin beweging, geluid en projectie samenkomen in een speelse audiovisuele ervaring. Spelers activeren pianotonen door gekleurde tegels op een muur aan te raken, waarna de bijbehorende toets oplicht – wat zorgt voor directe visuele en auditieve feedback.
Het project werd volledig ontwikkeld in TouchDesigner, waarbij ik verantwoordelijk was voor het volledige traject: van conceptontwikkeling tot technische uitvoering en implementatie. Ik programmeerde zowel de interactieve elementen als de visuele projectie.
Door handbewegingen realtime te laten reageren en de patches te optimaliseren, realiseerde ik een vloeiende en responsieve installatie die uitnodigt tot actief spel en ontdekking.
Het project startte met de ontwikkeling van een interactief concept dat muziek, beweging en projectie combineert. Dit idee vertaalde ik naar een technische opzet in TouchDesigner. Ik experimenteerde met camera-input, kleurherkenning en tracking van handbewegingen, waarmee ik de basis legde voor de interactie tussen speler en installatie.
In deze fase bouwde ik het visuele systeem dat de gekleurde tegels dynamisch op de muur projecteert en reageert op aanrakingen. Door middel van een verlaagde binnenkomende lichthoeveelheid, activeert elke handbeweging het indrukken van een pianotoets. Elke handbeweging activeerde niet alleen een toon, maar ook een oplichtend visueel effect. Door beeld en geluid direct aan elkaar te koppelen, werd de installatie intuïtief en meeslepend voor de gebruiker.
Na de basiswerking werkte ik aan de optimalisatie van de installatie. Door vertraging te verminderen en gedeeltes in TouchDesigner te stroomlijnen, werd de interactie sneller en vloeiender. Het resultaat was een responsieve, levendige ervaring waarin spelers worden uitgedaagd om actief deel te nemen.
Het idee voor Piano Tiles ontstond uit de populaire piano tutorials op YouTube. De uitdaging was altijd om de complexe tonen in het echt na te spelen. Dit inspireerde het ontwerp van een interactieve installatie die het pianospel toegankelijk maakt.
Het ontwerp van Piano Tiles werd gerealiseerd in TouchDesigner, waar ik de visuals en interactieve elementen programmeerde. Het systeem detecteerde handbewegingen, die de gekleurde tegels op de muur activeerden, met directe visuele en muzikale feedback voor de spelers.
Voor de uitvoering werd een projector gebruikt om de dynamische pianoblokken op de muur te projecteren. Spelers droegen zwarte handschoenen, zodat hun handbewegingen goed herkend werden door het systeem, wat de interactie vergemakkelijkte.
In de toekomst wil ik Piano Tiles verder ontwikkelen tot een trapprojectie: een pilot waarbij de interactieve pianotegels niet alleen op een muur, maar ook op traptreden worden geprojecteerd. Deze installatie is bij voorkeur ontworpen voor toepassing in het donker, bijvoorbeeld in een openbare buitenruimte of binnen in een trappenhuis.
Hoe interactieve projectie en geluid subtiel gedrag beïnvloeden – en trappen veranderen in plekken voor beweging, veiligheid en spel.